BEDRIJFSADVISEUR

Nick Beckers

Data in het magazijn

Inzicht met één druk op de knop

In een reeks magazijnoptimalisatie helpen we ondernemers het maximale uit hun logistieke operatie te halen. In dit artikel gaat bedrijfsadviseur Nick Beckers in op de beschikbare data in het magazijn.

Uit softwaresystemen is een schat aan informatie te halen. Informatie die ondernemers kunnen gebruiken om hun kosten te verlagen, arbeid effectiever in te zetten en om de beschikbare ruimte beter te gebruiken. Bedrijven die werken met een warehousemanagementsysteem (wms) kunnen met één druk op de knop al een rapport, grafiek of ander overzicht verkrijgen.


“Door data in het magazijn te verzamelen en die te analyseren, kunnen alle magazijnen worden geoptimaliseerd. Kosten gaan omlaag, arbeid wordt effectiever ingezet en de beschikbare ruimte wordt beter gebruikt”, zegt Nick. Hij komt geregeld bij bedrijven om advies te geven over mogelijke verbeteringen in het magazijn. “Ik zie soms dat bedrijven moeite hebben om op tijd te leveren, omdat er in het werkproces fouten worden gemaakt. Door alle handelingen te analyseren, wordt duidelijk wat er anders moet.”  


Gevoel
De bedrijfsadviseur raadt aan om in eerste instantie alleen gegevens te bekijken die nodig zijn om een bepaald probleem aan te pakken. “Door inzicht in de hoeveelheid, grootte en soorten orders of bijvoorbeeld de levertijden van leveranciers, is het mogelijk om te bepalen of de operatie anders moet worden ingericht en hoe. Mijn ervaring is dat veel ondernemers deze informatie nog niet gebruiken. Dat is goed te begrijpen, ze zitten middenin de operatie en zijn bezig met de dagelijkse dingen. Maar er is echt veel winst mee te behalen.” Veel ondernemers sturen de operatie vooral bij op gevoel, weet Nick. Hij geeft aan dat veranderingen altijd gebaseerd moeten zijn op cijfers, omdat die de zaken visueel inzichtelijk maken.

"Hoe meer data je hebt, hoe meer je weet en hoe beter je daarop kunt inspelen."

Gewoon beginnen

Data uit een wms kan bestelgedrag van klanten inzichtelijk maken, waardoor de planning en het orderpicken hierop aangepast kan worden. Ook biedt het de mogelijkheid om klanten andere artikelen voor te stellen die passen binnen hun bestelgedrag. Het advies van Nick is om gewoon te beginnen met het verzamelen van gegevens. “Als je werkt met een wms is met één druk op de knop vaak al een rapport, grafiek of ander overzicht te verkrijgen. Ondernemers die nog niet met zo’n softwaresysteem werken, adviseer ik daarin te investeren. Zo voorkomen ze dat ze worden ingehaald door de markt. Vervolgens is het belangrijk ook echt iets met al die informatie te doen en om daar medewerkers op alle niveaus bij te betrekken.”

Digitale wereld

Volgens hem is de grootste uitdaging om de mensen op de werkvloer samen te brengen met de digitale wereld. “De mensen op de werkvloer weten precies wat er gebeurt, maar zij zijn vaak niet gewend om met cijfers bezig te zijn. En de mensen die zich met cijfers bezighouden, weten niet precies wat er op de werkvloer speelt.” Toch is dat wel wat er moet gebeuren, zegt Nick. “Ga dus met elkaar om de tafel zitten. De mens blijft de belangrijkste schakel om optimalisatie door te voeren.”

"Hoe meer data je hebt, hoe meer je weet en hoe beter je daarop kunt inspelen."


Dit artikel is een onderdeel van de reeks magazijnoptimalisatie. Wil je meer whitepapers downloaden? Klik dan hier.