Voorbeelden

Van verkeerde artikelen uitleveren tot voetbalellende. Het loopt in de magazijnoperatie niet altijd op rolletjes. Lees de onderstaande voorbeelden maar eens. Hoe had jij het opgepakt?

Inefficiënt transport

Rijdt de vrachtwagen leger dan gepland? Kijk dan naar de berekening van volumes van de artikelen. Wellicht zijn er verkeerde afmetingen en gewichten vastgelegd in het systeem, waardoor de berekening van het volume scheve verhoudingen veroorzaakt in het transport t.o.v. de planning. Het registreren en vastleggen van de juiste gegevens is ook hier weer van groot belang om geen (negatieve) effecten te hebben verderop in de interne keten.

Verkeerde artikelen uitleveren

Komen er regelmatig klachten binnen van klanten dat ze verkeerde artikelen geleverd krijgen? Bekijk dan eens de verschillende mogelijkheden in orderverzamelmethodieken. Een systeem dat bij jouw bedrijf en werkwijze past is één van de belangrijke factoren voor een stabiel logistiek proces. Wellicht is pick-to-light, pick-to-voice of pick-to-scan een goed alternatief?

De route naar de hoogst haalbare leverbetrouwbaarheid staat centraal in bijna alle logistieke ondernemingen. Hoge voorraadbetrouwbaarheid en daarmee ook een hoge leverbetrouwbaarheid. De basis is altijd te vinden in de vaardigheden en waakzaamheid van het gehele team, maar met de juiste hulpmiddelen (digitaal, software en hardware) liggen de laatste procenten naar volledige betrouwbaarheid intern en voor de klant misschien wel binnen handbereik.

Koerierskosten door nalevering

Overleg met klanten. Hebben ze het artikel écht nog nodig? Wanneer hebben ze het artikel écht nodig? Hoe langer de levertermijn, hoe efficiënter de oplossing die je kunt vinden in transportmogelijkheden

Logboek om fouten bij te houden en te analyseren

Door gemelde klachten en fouten centraal te registreren en te analyseren creëer je de mogelijkheid om patronen te herkennen en gerichter op zoek te gaan naar mogelijke oplossingen. Vanuit de analyse is er ook heel handig een prioriteit te geven aan de verschillende acties die benodigd zijn.

Als dezelfde fout 40% uitmaakt van het totaal aantal fouten, focus je op het oplossen van dat ene “lek” in je proces. Het is heel nobel om alles in een big bang aan te willen pakken, maar een logische volgorde aanbrengen en prioriteiten stellen is van groot belang om tot succesvolle stappen te komen.

IJs erbij

Een bedrijf in zoetwaren neemt een besluit. Het management beslist dat, naast de te distribueren zoetwaren, voortaan ook ijs in de vrachtwagen meegaat. Want dat levert een mooie extra omzet op, zo is de gedachte.


Dat lijkt een goed idee, alleen vergeten de witte boorden op kantoor even dat de vrachtwagens niet zijn uitgerust om ijs te kunnen vervoeren. Als het management van tevoren de chauffeurs of de transportplanner had betrokken bij de plannen, dan was dit te voorkomen geweest.

Lastige klant?

Het leek een goed idee van een groothandel: naast business-to-business ook particulieren verwelkomen als klant. Het betekent weliswaar meer orders, maar ook meer regels waaraan moet worden voldaan. Zo was even vergeten dat vrachtwagens die de binnenstad van Rotterdam of Utrecht inrijden moeten voldoen aan strenge normen, namelijk die van de milieuzones. Ook kunnen langere en zwaardere vrachtwagens prima van distributiecentrum naar distributiecentrum rijden, maar hebben ze het bij manoeuvreren in de binnenstad een stuk moeilijker.

En dan kwam het probleem van het afrekenen er nog bij. Chauffeurs werden op pad gestuurd zonder mobiel pin-apparaat en hadden ook geen wisselgeld bij zich. Ook in dit geval was het handig geweest om de expertise van de werkvloer vooraf te gebruiken en goed overleg te faciliteren tussen de commerciële en logistieke afdelingen van het bedrijf.

Voor het blok gezet

De afdeling inkoop kan fors besparen. De leverancier levert de producten voortaan op blokpallets, in plaats van europallets. Zonder verder na te denken wordt er een handtekening gezet en kan het product worden geleverd. De jongens in het magazijn schrikken zich echter een hoedje als de eerste vrachtwagen opengaat. “Blokpallets? Die kunnen we in onze bovenste stellingen niet kwijt met onze heftrucks.” Ook dit probleem was eenvoudig te voorkomen geweest, als er vooraf beter was gecommuniceerd.

Voetbalellende

Het leek zo’n leuk idee van de salesafdeling. Vanwege de goede prestaties van het Nederlands Elftal krijgt iedere afnemer bij de pallet een bal cadeau. Het verkoopteam gaat aan de slag en de ballen vinden gretig aftrek. De orders stromen binnen en worden doorgezet naar de werkvloer. Daar schikken ze zich een hoedje. Er is helemaal geen plaats voor een bal op een pallet dozen! En erbovenop leggen heeft tot gevolg dat pallets niet meer gestapeld kunnen worden in de vrachtwagen of het magazijn.

Hulp nodig bij het in kaart brengen van de faalkosten?