Interview met een logistiek manager van een producent van industriële vloeistoffen

Zo verlaagde deze producent de voorraadwaarde met 70%

"We bleven met veel oude voorraad zitten, dit kost bakken met geld"

Deze bedrijfscase gaat over een producent van industriële vloeistoffen voor de auto-industrie. De productie vindt plaats in Zuid Holland. Daarna worden de producten verzonden naar warehouses in heel Europa. Met deze warehouses maken zij het mogelijk om hun producten door heel Europa binnen 24 uur aan de klant te leveren.


De manager Replenishment is verantwoordelijk voor de voorraad in alle warehouses. Een uitdagende taak, omdat de voorraad door heel Europa ligt. In alle vestigingen moeten de juiste producten, op tijd, in de juiste hoeveelheid liggen. “Alles draait om communicatie. Als een product meer verkocht gaat worden en je weet dat niet, dan heb je te weinig. Andersom geldt dat natuurlijk ook. En gaat een klant andere producten afnemen, moet je dat ook weten”, legt hij uit.

"Aan de hand van ABCD-analyses in combinatie met ABCD-klanten
hebben we de voorraad geoptimaliseerd."

Volle warehouses en moeizame communicatie

Interne veranderingen binnen het bedrijf zorgde ervoor dat het steeds lastiger werd om de juiste voorraad te bepalen. Noodgedwongen werden de warehouses steeds voller. De logistiek manager vertelt: “We wilden niet dat de klant iets zou merken van onze veranderingen. Het gevolg was dat we met veel oude voorraad bleven zitten. Dit kost bakken met geld en was voor mij ook de aanleiding om weer eens kritisch naar de voorraden te kijken”.


De doelstellingen waren simpel: de voorraadwaarde, die onderhand was opgelopen naar een paar ton, moest omlaag en er moesten duidelijk afspraken over communicatielijnen en verantwoordelijkheden. Ondanks zijn dertigjarige ervaring vroeg de manager zich af waar hij moest beginnen. Hij besloot deel te nemen aan de masterclass Voorraadbeheer.

Van analyse tot communicatie

Om de voorraadwaarde te optimaliseren heeft hij een aantal analyses uitgevoerd op de huidige voorraad. Aan de hand van onder andere de abc-analyse is er onderscheid gemaakt tussen snellopende en minder verkochte producten om zo optimale voorraad te bepalen. Hier lag meteen de eerste winst: in de eerste maand hebben zij de voorraadwaarde al met 25% kunnen terugbrengen.


Tijd om de communicatie aan te pakken. “Tijdens de algemene salesmeeting heb ik met een presentatie de huidige situatie geschetst, waar we naartoe willen en wat we daarvoor nodig hebben. De volgende dag heb ik ook één op één meetings gehad met de salesmanagers waarbij we de gewenste situatie per warehouse hebben besproken. Daarbij hebben we bepaald hoe we dat gaan doen en wie welke verantwoordelijkheden hierbij heeft”, beschrijft de logistiekeling.

Verlaging en duidelijke afspraken


Het is uiteindelijk gelukt de voorraadwaarde met maar liefst 70% te verlagen. “De voorraad ligt niet meer te verstoffen in het warehouse. Het is nu gewoon cash dat je weer in de onderneming kunt stoppen”, benadrukt de logistiek manager. Maar daar blijft het niet bij, het resultaat is meer dan alleen kostenbesparing.


Om de communicatie zo goed mogelijk te laten verlopen heeft hij elke maandag een beldag ingepland. “Ik bel dan minimaal een half uur met elke salesmanager in gesprek allerlei dingen te bespreken om de voorraad zo optimaal mogelijk te houden. We maken afspraken en bespreken veranderingen die invloed kunnen hebben op de voorraad in de warehouses”. Zo houden zij de voorraad en bedrijfsvoering optimaal.

Blijven optimaliseren

Ondanks de nodige verbeteringen zoekt de logistiek manager altijd naar optimalisaties. “Met de verkoophistorie en de gesprekken met de salesmanagers kan ik ongeveer voor 80% bepalen welke producten er naar welk warehouse in Europa moet, de uitdaging zit hem nu vooral in die andere 20%. Hier blijven we hard aan werken”, besluit de manager.

Aan de slag met voorraadoptimalisatie

Voorraadbeheerexpert Paul Durlinger leert je in de masterclass Voorraadbeheer hoe je met slim voorraadbeheer minimaal €20.000,- extra cashflow en €5.000,- kostenbesparing kunt realiseren. Met unieke 'no cure no pay'-garantie.