Deze whitepaper is geschreven naar aanleiding van het onderzoek 'Data en digitalisering in de logistiek'. Aan het onderzoek hebben ruim 260 (logistiek) managers meegedaan.


Bekijk hieronder de belangrijkste resultaten

Een mager zesje.

Dat geven logistiek managers als cijfer voor de huidige staat van data en digitalisering en gebruik van realtime data in hun huidige processen (een 6.1 om precies te zijn). “Dat is mogelijk zelfs nog wel wat rooskleurig ingeschat,” geeft Nick Beckers, bedrijfsadviseur bij evofenedex, aan. “Als ik kijk naar mijn praktijk, is het misschien nog wel minder.”

Data: de toekomst

Ongeveer 80% van de logistiek managers vindt dat data en digitalisering een belangrijk tot essentieel onderdeel vormt voor de toekomst van het bedrijf. Als een mager zesje de basis vormt voor de toekomst, lijkt dit niet heel hoopgevend.


Toch brengt Theodoor Torn, business unit manager logistiek Nederland bij Ortec, enige nuance aan. “Data en digitalisering is een hot thema. Ondertussen praat iedereen erover en langzamerhand ontstaat er een beeld van mogelijkheden en toepassingen. Wij zien verschillende bedrijven echt bezig verbeteringen te zoeken aan de hand van data.”


Om je bedrijf langs de meetlat te leggen, benoemt Torn het volwassenheidsmodel van Thomas Davenport. Aan de hand van dit model krijg je een indicatie van jouw niveau van data-analyse en zie de stappen die je nog kunt zetten.

(N)iemand verantwoordelijk?

Data en digitalisering is dus belangrijk. Maar de grote vraag is: wie gaat dat doen? Bij de helft van de bedrijven uit het onderzoek is niet duidelijk wie er verantwoordelijk is voor logistieke data. “Heel herkenbaar,” zegt Nick Beckers. “En als er al wel duidelijk is wie er verantwoordelijk is, is het nog maar de vraag of ze weten wat ze er mee moeten.” Niet iedereen is natuurlijk opgeleid of ervaren om iets met data te doen.


Dat herkent Theodoor Torn van Ortec ook. “Het management moet ook getraind worden in het gebruiken van data; zij moeten daar in de toepassing van data in hun bedrijf iets over kunnen zeggen om daar besluiten over te kunnen nemen.”


Meer trainen en opleiden dus, zodat iedereen die verantwoordelijk is voor analyse van data ook daadwerkelijk weet wat ze daar mee aan moeten.

Een op de vier.

Slechts één op de vier bedrijven maakt (in bepaalde) mate gebruik van realtime data. “Bij orderpicksystemen zie je wel dat men de realtime data gebruikt,” zegt Nick Beckers. “Net als bij voorraadbeheer en locatiebeheer. De vraag is vooral of men daadwerkelijk realtime data beschikbaar heeft. Vooral van bestelling door de klant tot afschrijving van de voorraad zit er vaak meer tijd tussen, zonder dat er voorraad wordt gereserveerd.”

Foutje, bedankt.

Het gaat echter niet alleen om de data zelf, maar vooral ook om de kwaliteit van de data, zegt Theodoor Torn. “Veel bedrijven denken dat ze het goed voor elkaar hebben, tot ze met de data gaan rekenen. Dan blijkt dat de data toch niet zo goed van kwaliteit is. Dus zomaar data ‘sparen’ zonder een idee, daar kan je niks mee.”


Dat blijkt ook uit het onderzoek: Bij 7 op de 10 bedrijven zorgt foutieve data voor verstoringen in het logistieke proces. 2 op de 10 bedrijven zijn zich er niet van bewust dat hun foutieve data voor verstoringen zorgt. Foutje, bedankt.

Terug in de tijd.

Uit het onderzoek blijkt ook dat bijna de helft van de bedrijven gebruikmaakt van historische data om beslissingen te nemen en bij te sturen. “Historische data kan echt van pas komen in je dagelijkse proces,” zegt Arjen Lagerweij, bedrijfsadviseur bij evofenedex. “Door verzamelen van data over een langere periode hoeveel tijd kun je goed zien hoeveel tijd een taak of handeling kost.


Daarmee kan je de voorspelbaarheid verbeteren voor het inzetten van het juiste aantal uren. Hierdoor kan je personeel goed plannen, waardoor je personeelskosten lager kunnen worden en je toch de servicegraad kan leveren die je wil.”


Hij geeft een voorbeeld over heftrucks. “Data uit schoksensoren op trucks gekoppeld aan locatie vastlegging geven aan daar waar meeste schokken en dus waarschijnlijk incidenten plaatsvinden. Hiermee kun je als bedrijf dan vervolgens adequate maatregelen treffen.”

Wanneer wat?

Wanneer gebruik je nu historische data en wanneer realtime data? “Historische data gebruik je meer om te analyseren, real time data heeft een soort controlefunctie, waardoor je bij kan sturen,” zegt Nick Beckers. Arjen Lagerweij vult aan: “Met realtime data is bijvoorbeeld te voorspellen dat tijdens het orderproces het erg druk wordt om in bepaalde magazijngangen orders te verzamelen. Beter kunnen er enkele artikelen verplaatst worden over andere gangen om zo congestie te voorkomen.”

Conclusie

Uit het onderzoek blijkt vooral een heel groot gat tussen theorie en de praktijk. Logistici zijn overtuigd van het belang van data en digitalisering, maar in de praktijk zie je daar nog weinig van terug. Hier zijn vele redenen voor te noemen: gebrek aan budget of focus, de verantwoordelijkheid die niet duidelijk ergens ligt, of te weinig kennis. Met andere woorden: men is overtuigd van het belang van data en digitalisering, maar weet niet wat ze er mee aan moeten en waar te beginnen.


Bekijk hier alle losse resultaten

En hoe nu verder?

Je hoeft niet de hele trap te zien om hem te beklimmen, de eerste stap zetten is genoeg, zo luidt een bekend spreekwoord. Voor het onderwerp data en digitalisering is dit spreekwoord zeker ook van toepassing.


“Begin bij het begin,” zegt ook Theodoor Torn. “Hoe organiseer je je data? Er is nog veel ruimte om te verbeteren, blijkt uit de onderzoeksresultaten. Het volwassenheidsmodel van Davenport kan een goed begin zijn om in te schatten waar je bedrijf zich bevindt.”


Dus eerst kijken waar je staat, om vervolgens te kijken: waar wil je heen? Wat is de stip op de horizon voor jouw bedrijf over vijf, tien of vijftien jaar? Want we zijn er allemaal van overtuigd dat data en digitalisering bijzonder belangrijk is. Nu de uitvoering nog.


Als we over tien jaar dit onderzoek nogmaals uitvoeren, dan zou er minimaal een acht gemiddeld uit moeten komen als antwoord op de vraag: Hoe beoordeel je de huidige staat van data en digitalisering in jouw bedrijf?


Wat heeft jouw bedrijf dan nodig om die acht te kunnen bereiken?

Hulp nodig bij jouw volgende digitale stap?
Kijk op www.linkjeleggen.nl of neem contact met ons op via 079 3467 318.