Positie bestelauto als rijdende gereedschapskist gewaarborgd

Diverse partijen geven aan dat de huidige bestelautobelastingen niet bijdragen aan een verlaging van de CO2-uitstoot. De bestelauto wordt nu anders belast dan personenvoertuigen. De belasting ligt lager door vrijstelling van bpm en de mrb wordt niet geheven op CO2-grondslag. Een herziening en mogelijk gelijkschakeling met personenvoertuigen, gaat mogelijk de bestelauto zwaarder belasten en niet aanmerken als productiemiddel.

Actie en resultaat evofenedex

evofenedex benadrukt de belangrijke rol van de bestelauto voor ondernemers, namelijk die van productiemiddel. Een maatregel zoals het heffen van bpm op dieselbestelauto’s komt in de praktijk neer op voor ondernemers een hogere lastendruk: elektrische bestelauto’s zijn duur en geen goed alternatief gezien hun laadvermogen en actieradius. Een extern onderzoeksbureau deed onderzoek naar de effecten van het heffen van bpm, en stelde een alternatief voorstel op en rekende dat door. Het kabinet is echter van mening dat het heffen van bpm noodzakelijk is. Voor wat betreft het verhogen van de mrb is de lobby succesvol geweest. Die verhoging is van de baan. Ook is een motie aangenomen in de Tweede Kamer voor onderzoek naar de mate waarin de huidige generatie elektrische bestelauto’s een bruikbaar alternatief is voor de bestelauto’s die rijden op fossiele brandstof. evofenedex blijft het belang van de bestelauto voor ondernemers benadrukken.

Terug