Betalen naar gebruik/ vrachtwagenheffing
Het wetsvoorstel Vrachtwagenheffing wachtte begin 2022 op goedkeuring door de Tweede Kamer. Een uitvoeringsagenda en een bestedingskader voor de opbrengsten in het kader van de 'terugsluis' ontbraken nog. Deze zijn cruciaal voor het goed en doelmatig aanwenden van deze middelen. Verladers en vervoerders hebben daarbij een belangrijke rol. Het zetten van concrete stappen in de richting van het betalen naar gebruik voor alle weggebruikers was een randvoorwaarde voor instemming met de invoering van de vrachtwagenheffing.
Actie en resultaat evofenedex
Inmiddels is de wet Vrachtwagenheffing goedgekeurd door de Tweede Kamer en de Eerste Kamer. De inzet is nu op een heldere uitvoeringsagenda en dito beleidskader voor de besteding van de middelen op het gebied van duurzaamheid en innovatie voor de ketenpartijen in het wegtransport. evofenedex heeft aangedrongen op een voorfinanciering van de terugsluis, zodat aanschafsubsidies voor andere voertuigen in de aanloop naar zero-emissiezones beschikblaar blijven en zo de ambitie ten aanzien van het vervangen van voertuigen overeind kan blijven. De minister van I&W is daarvan nu ook overtuigd. Dit blijft op de agenda van gesprekken met het ministerie in 2023. Ook initiatieven die moeten leiden tot een jaarlijkse reductie van het aantal gereden kilometers staan in de grondverf voor 2023.