Herziening van de vrijstelling voor het maken van afspraken in de containerlijnvaart
Containerlijnvaartrederijen mogen afspraken met elkaar maken over de inzet van capaciteit op vaarroutes. Hiervoor hebben zij een vrijstelling op de EU-mededingingswet gekregen, de zogenaamde Consortia Block Exemption Regulation (CBER). Het idee van de Europese Commissie hierachter is dat de CBER zorgt voor betere dienstverlening aan handels- en productiebedrijven. Maar deze is de afgelopen jaren alleen maar verslechterd. Bovendien versterkt de regeling de machtspositie van de containerlijnvaartrederijen.
Actie evofenedex
In afstemming met verschillende achterlandpartijen en Internationale koepelorganisaties is herhaaldelijk bij de EC aangegeven dat CBER moet worden herzien. De EC heeft vervolgens het tijdstip van de herziening naar voren gehaald en aan partijen gevraagd om een evaluatie van de CBER. Meer dan 70 partijen hebben gereageerd, waarbij het merendeel van de reacties negatief was.
Lobbyresultaten evofenedex
De Europese Commissie zou voor het einde van het jaar met een reactie komen, maar gezien de hoeveelheid reacties is dit uitgesteld. Dit besluit doet vermoeden dat de EC de regeling niet als vanzelfsprekend gaat verlengen.