Ondertekening terugsluisovereenkomst vrachtwagenheffing

Het wetsvoorstel vrachtwagenheffing heeft tot doel om innovatie en verduurzaming in het goederenvervoer over de weg te stimuleren. Echter zonder specifieke afspraken op dit gebied bestaat het risico dat deze belastingopbrengsten in de algemene middelen terecht komen, zonder een specifiek oormerk.

Actie evofenedex

Met de andere sectorpartijen hebben we veelvuldig gehamerd op het principe dat de gelden die worden opgehaald met de vrachtwagenheffing moeten worden teruggegeven aan deze partijen om het vrachtvervoer over de weg te verduurzamen en innoveren.

Lobbyresultaten

De minister van infrastructuur en Waterstaat heeft in september de bestuursovereenkomst met de drie betrokken sectorpartijen evofenedex, TLN en VERN getekend die het terugsluisprincipe vastlegt mocht het wetsvoorstel worden ingevoerd.

Emissielabel binnenvaart van start gegaan

De binnenvaart staat voor de opgave om ook een bijdrage te leveren aan de verduurzamingstransitie. Verladers willen daarbij hun verantwoordelijkheid nemen om afspraken te maken met Daarom is inzicht in de emissieprestaties van binnenvaartschepen noodzakelijk.

Actie evofenedex

We hebben dit jaar het belang benadrukt van het emissielabelsysteem voor binnenvaartmotoren als stap om tussen binnenvaartschippers en verladers afspraken te kunnen maken over de verduurzaming. Dat hebben we gedaan in de ambtelijke overleggen over de Green Deal met het ministerie, als ook via de Tweede Kamer.

Lobbyresultaten

Het ministerie is begonnen met de uitrol van het emissielabelsysteem vin november. Daarnaast zijn we door het ministerie actief betrokken bij de externe communicatie over de nut en noodzaak van dit systeem voor binnenvaartverladers.

Kabinet gaat duurzame stadslogistiek en bouw laadinfrastructuur stimuleren

Door de nieuwe Tweede Kamerverkiezingen in 2021 is er nog weinig zicht op de koers die een nieuw kabinet gaat varen. Voor de leden is het belangrijk dat er oog wordt gehouden voor het stimuleren de zero emissie stadslogistiek zodat de leden stappen kunnen blijven zetten en kunnen bijdragen aan een duurzame economie.

Actie evofenedex

evofenedex heeft het onderwerp zero emissie stadslogistiek en de realisatie van laadinfrastructuur in de commissiedebatten in de Tweede Kamer veel onder de aandacht gebracht bij de politici. Ook bij het ministerie is er blijvende aandacht geweest voor dit onderwerp.

Lobbyresultaten

In het nieuwe coalitieakkoord in 2021 is opgenomen dat duurzame stadslogistiek en vrachtverkeer ondersteuning krijgen. Ook wordt de uitrol van laadinfrastructuur versneld.

Het bewegen naar duurzaam goederenvervoer (regio NO)

Ondernemers nemen regelmatig aan dat een andere modaliteit duurder is.

Actie evofenedex

Onderwerp agenderen, stimuleren modal shift, informeren over voertuigen die niet op fossiele brandstof rijden.

Lobbyresultaten

We werken mee in initiatieven van NewWays Noord-Nederland en regio Groningen Assen. Een effect hiervan is de inzet op een goederenspoorlijn tussen Rotterdam en Veendam. Voor duurzaam goederenvervoer stimuleren we de ontwikkeling van hubs, en werken we mee aan/stimuleren we de infrastructuur voor laden en ‘groen’ tanken.

Subsidieregeling bestelauto en vrachtauto aangekondigd

In het klimaatakkoord is afgesproken dat er per 2025 dertig tot veertig gemeenten een zero emissiezone invoeren. Voor bedrijven loont het financieel gezien nog niet altijd om een zero emissie voertuig aan te schaffen. Een extra prikkel is nodig om een duurzame stap te kunnen zetten.

Actie evofenedex

evofenedex heeft in gesprekken met het ministerie aangegeven dat een subsidieregeling nodig is. Ook hebben wij met partners initiatief genomen om een onderzoek te starten naar de benodigde hoeveelheid zero emissie vrachtauto’s in 2030 en welke kosten dit met zich meebrengt.

Lobbyresultaten

Er is een subsidieregeling voor emissieloze bedrijfsauto’s gepubliceerd. In het jaar 2021 is ruim de helft van het subsidieplafond benut. De subsidieregeling voor de aanschaf van zero emissie vrachtauto’s is in december 2021 aangekondigd. Per 1 mei zal de regeling gepubliceerd zijn en kunnen bedrijven een aanvraag indienen.

Lange en zware voertuigen mogen grens tussen Nederland en Duitsland oversteken

Het gebruik van lange en zware voertuigen, oftewel ecotrucks, is in Europa nog geen gemeengoed. Deze trucks mogen de voor Nederland belangrijke grensovergang met Duitsland niet officieel oversteken.

Actie evofenedex

evofenedex heeft dit jarenlang onder de aandacht gebracht bij het ministerie. Door de participeren in het maten- en gewichtenoverleg is dit onderwerp op de agenda gehouden.

Lobbyresultaten

In 2021 tekenden Duitsland en Nederland een convenant waardoor lange en zware voertuigen nu over elkaars grenzen mogen rijden.

Subsidie modal shift

Groepen inwoners van steden en dorpen langs het spoor hebben last van geluid en trillingen dat het spoorgoederenvervoer veroorzaakt. De beeldvorming rond die ondervonden overlast maakt dat het maatschappelijk draagvlak voor spoorgoederenvervoer afneemt. Dat is een zorgelijke ontwikkeling, want spoorgoederenvervoer is voor handels- en productiebedrijven juist één van de mogelijkheden om producten en grondstoffen duurzamer en veiliger te vervoeren.

Actie evofenedex

Het Kabinet heeft 2.5 miljoen uitgetrokken voor modal shift om drempels weg te nemen in een eventuele overstap van handels- en productiebedrijven van weg naar spoor of binnenvaart. Als vereniging in 2021 een actieve rol in kunnen spelen door subsidie vanuit de overheid om bedrijven te begeleiden met het optimaliseren van hun logistieke proces en daarbij eventuele overstap naar spoor.

Lobbyresultaten

evofenedex heeft dit jarenlang onder de aandacht gebracht bij het ministerie. Door de participeren in het maten- en gewichtenoverleg is dit onderwerp op de agenda gehouden.

Subsidie trillinghinder spoorgoederenvervoer

Groepen inwoners van steden en dorpen langs het spoor hebben last van geluid en trillingen dat het spoorgoederenvervoer veroorzaakt. De beeldvorming rond die ondervonden overlast maakt dat het maatschappelijk draagvlak voor spoorgoederenvervoer afneemt. Dat is een zorgelijke ontwikkeling, want spoorgoederenvervoer is voor handels- en productiebedrijven juist één van de mogelijkheden om producten en grondstoffen duurzamer en veiliger te vervoeren.

Actie evofenedex

In het convenant spoorgoederenvervoer hebben leden van evofenedex aangegeven zich onder andere te willen inzetten om omgevingsoverlast van spoorgoederenvervoer te beperken. Door onder andere mee te doen aan pilots om deze overlast te beperken. Via de spoorgoederentafel werken we samen met de sector aan het initiëren van verschillende initiatieven die bijdrage aan minder overlast.

Lobbyresultaten

Het Kabinet heeft 20 miljoen vrij gemaakt voor projecten die bijdrage aan het verminderen van trillinghinder door het spoor(goederen)vervoer. Hier worden ook de twee projecten van gefinancierd waar evofenedex en enkele leden bij betrokken zijn. Waaronder tijdig onderhoud aan wielen van goederenwagons en de monitoring hiervan.

Terug