Uitdaging vrijstelling vrachtvluchten bij vliegverboden Covid19
De Covid19 pandemie heeft grote impact op de luchtvaart. Met de opkomst van nieuwe varianten worden door Nederland en andere landen ook vliegverboden ingezet naar bepaalde regio’s. Bij het instellen van een dergelijk verbod zouden ook vrachtvluchten niet mogen vliegen naar bepaalde gebieden.
Actie evofenedex
evofenedex heeft in 2020 en 2021 veelvuldig geschakeld met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over het belang van vrachtvluchten voor ondernemers en het verzenden van medische en urgente goederen. Ook heeft evofenedex hier ook aandacht voor gevraagd in de media.
Lobbyresultaten
Bij de door Nederland ingestelde vliegverboden naar bepaalde gebieden worden vrachtvluchten vrijgesteld, aangezien het persoonsbewegingen zijn die het virus verspreiden en niet goederen.
Uitdaging dialoog tussen rederijen en verladers over containerlijnvaart
De ontregeling van de containerlijnvaart raakt ook de al reeds aftakelende dienstverlening van de containerlijnvaart. Vaarschema’s zijn onbetrouwbaar, contracten worden niet gerespecteerd en discutabele toeslagen worden door rederijen eenzijdig opgelegd. Het is niet eenvoudig om hier een dialoog over te voeren met individuele rederijen, aangezien zij in hun communicatie zeer beperkt zijn.
Actie evofenedex
Via de European Shippers’ Council is het gelukt een dialoog te bewerkstelligen tussen rederijen en verladers via een ronde tafel, mede georganiseerd met WSC en ECSA.
Lobbyresultaten
Er zal een periodieke dialoog blijven plaatsvinden waarbij vooral wordt gewerkt aan betere betrouwbaarheid en voorspelbaarheid van de dienstverlening. Rederijen zullen inzetten op betere en nauwkeurigere aankomsttijden van zeeschepen in havens.
Uitdaging in informatievoorziening over ontregeling containerlijnvaart
De Covid19 pandemie heeft grote gevolgen gehad voor het functioneren van de containerlijnvaart. Al anderhalf jaar lang is de markt ontregeld, zijn tarieven torenhoog, is er sprake van grote vertraging en onzekerheid en worden ondernemers geconfronteerd met discutabele toeslagen. Ondernemers hebben behoefte aan inzicht hoe de markt zich zal ontwikkelen voor de komende periode.
Actie evofenedex
evofenedex heeft sinds de start van de pandemie de impact van de ontregeling van de containerlijnvaart weten te duiden voor ondernemers. Maandelijks vindt er een extra Raad voor Zeeverladers plaats om leden te informeren en informatie uit te wisselen. Daarnaast er veelvuldig presentaties gegeven bij congressen (NEX21, Trends in Export), Webinars en Raadsvergaderingen van zowel leden als collega organisaties. Ook onderhoudt evofenedex veel mediacontacten op dit punt.
Lobbyresultaten
Ondanks dat er niet direct een oplossing in het verschiet ligt, kunnen ondernemers wel adequaat worden geïnformeerd over de stand van zaken. evofenedex heeft hierdoor een koploperspositie in de informatievoorziening over de ontregeling van de containerlijnvaart en de impact.
Uitdaging blijvende aandacht voor infrastructurele achterstanden binnenvaart
Als gevolg van achterstallig onderhoud aan de vaarwegen staat het gebruik van de binnenvaart als betrouwbare modaliteit en duurzaam alternatief voor het wegtransport onder druk.
Actie evofenedex
We hebben veelvuldig aandacht gevraagd voor de problematiek van achterstallig onderhoud. Met onze samenwerkingspartners binnen het COV hebben we tijdens de kabinetsformatie de noodzaak van aanvullende middelen voor het in stand houden van de infrastructuur benadrukt.
Lobbyresultaten
In het nieuwe coalitieakkoord is er substantieel aanvullend geld beschikbaar gesteld voor het beheer en onderhoud van infrastructuur, waaronder vaarwegen.
Uitdaging ruimte voor vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor (Basisnet)
Sinds 1 april 2015 is de Wet Basisnet van kracht. Deze regelt de balans tussen het vervoer van gevaarlijke stoffen, een veilige leefomgeving en de ruimtelijke ontwikkeling. Op het spoor is deze balans verstoord en worden risicoplafonds jaarlijks overtreden. De overheid zoekt samen met het bedrijfsleven naar een oplossing in het programma Robuust Basisnet Spoor. Deze is in 2020 gestart.
Actie evofenedex
Verdere deelname aan het traject Robuust Basisnet Spoor, met als lange termijn doel de aanleg van extra spoortrajecten zoals omschreven in het Ambitienetwerk Spoorgoederenvervoer, aangevuld met bypasses rond grote stedelijke centra. Voor de kortere termijn maakt evofenedex zich hard voor het beter bereikbaar maken van de Betuweroute en het verstevigen van afspraken tussen verladers, vervoerders en Prorail over voorkeursroutes.
Lobbyresultaten
De werkgroep Robuust Basisnet Spoor heeft een conceptvoorstel opgeleverd waarin gedacht wordt vanuit een monitoringsysteem i.p.v. risicoplafonds, maar daarbij een werkmethode om knelpunten lokaal te beoordelen en aan te pakken. Dit zal helpen de bestaande ruimte op het spoor zo verstandig mogelijk te gebruiken maar is naar verwachting geen oplossing om de spanning tussen vervoer en ruimtelijke ontwikkeling voor een langere duur weg te nemen.
Uitdaging kosten spoorgoederenvervoer verlagen
Groepen inwoners van steden en dorpen langs het spoor hebben last van geluid en trillingen dat het spoorgoederenvervoer veroorzaakt. De beeldvorming rond die ondervonden overlast maakt dat het maatschappelijk draagvlak voor spoorgoederenvervoer afneemt. Dat is een zorgelijke ontwikkeling, want spoorgoederenvervoer is voor handels- en productiebedrijven juist één van de mogelijkheden om producten en grondstoffen duurzamer en veiliger te vervoeren
Actie evofenedex
Samen met partijen aan de spoorgoederentafel hebben we het belang van lage kosten voor het gebruik van spoor naar voren gebracht, om zo spoor aantrekkelijker te maken voor handels- en productiebedrijven en een bijdrage te leveren aan modal shift. Zowel bij het ministerie als bij de Tweede Kamer aangekaart.
Lobbyresultaten
Het Kabinet heeft begin 2021 6 miljoen geïnvesteerd om de kosten voor het gebruik van het spoor te verlagen. In september 2021 kwam er 14 miljoen bij de kostenverhoging voor het parkeren en opstellen van materieel te compenseren. Door verbeteren imago is hier politiek draagvlak voor gekomen.
Uitdaging Noordtak Betuweroute
Spoorgoederenvervoer is veilig, duurzaam en voor veel sectoren in onze economie onmisbaar. De broodnodige ruimte op het spoornetwerk voor het spoorgoederenvervoer is echter onvoldoende geborgd. Door druk vanuit het passagiersvervoer en de beperkingen van het basisnet gevaarlijke stoffen lopen handels- en productiebedrijven het risico dat er onvoldoende capaciteit is. Het gebrek aan flexibiliteit bij het toewijzen van treinpaden vergroot dit probleem.
Actie evofenedex
Samen met de havenbedrijven en de spoorgoederensector hebben we aandacht gevraagd voor het belang van het vergroten van de capaciteit. De noodzaak van een noordtak van de Betuweroute voor de toekomstbestendigheid van het spoorgoederennetwerk hebben we onderbouwd en in een open brief aangeboden aan spoorambassadeur Wim van der Camp. Er is ook een afschrift naar Tweede Kamer verstuurd.
Lobbyresultaten
De VVD heeft een motie ingediend om een haalbaarheidsstudie uit te voeren naar de aanleg van de noordtak Betuweroute. In november 2021 heeft een overgrote meerderheid van de Tweede Kamer deze motie ondersteund.
Uitdaging budget voor onderhoud, renovatie en vervanging infrastructuur
ProRail heeft te kampen met achterstallig onderhoud, vooral op sporen die van cruciaal belang zijn voor het vervoer van goederen. Daarnaast heeft de organisatie uitdagingen om de kennis op orde te krijgen. Dit zorgt ervoor dat de handels- en productiebedrijven, die laten vervoeren van en naar de Rotterdamse haven kampen met vertragingen door de gebrekkige infrastructuur. Er is er nog veel winst te behalen op het verbeteren van efficiëntie op de last mile.
Samen met logistieke alliantie en VNO-NCW ingezet om extra geld om achterstallig onderhoud van de infrastructuur weg te kunnen werken. Ook in ons 10-puntenprogramma vroegen we om 1 miljard per jaar voor renovatie en vervanging. Ook bij spoorgoederenvervoer is het verbeteren van de infra van groot belang.
Lobbyresultaten
In de begroting van 2022 is 3.9 miljard vrijgemaakt voor infrastructuur waarvan 1.4 miljard voor renovatie, vervanging en onderhoud.
Uitdaging voorkomen escalatie niet-verzegelbare zeiltrailers
Sinds de brexit een feit is, vinden tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie douanecontroles plaats. In april dit jaar bleek dat het merendeel van de zeiltrailers niet verzegelbaar is volgens de eisen die de douane daaraan stelt. Die verzegeling is nodig als je wilt dat douanecontroles niet op de veerbootterminal worden gecontroleerd maar op het terrein van jouw bedrijf. In vaktermen spreken we dan van ‘verlegging’.
Actie evofenedex
Buiten de media en politiek om vond intensief overleg met de douane plaats hoe hiervoor een oplossing kon worden gevonden.
Lobbyresultaten
De douane gaat een pilot opzetten om de inzet van trailers voor naar het binnenland verlegde controles mogelijk te houden. Deze controles gaan uit van het gebruik van sensoren en smart seals. De pilot start in het begin van 2022. Als de proef slaagt kan de grootschalige aanpassing van trailers achterwege blijven.
Uitdaging vormgeven toekomstagenda binnenvaart
Het ministerie werkt aan een toekomstagenda voor de binnenvaart. Daarbij werd in eerste instantie alleen gekeken naar het perspectief van de binnenvaartschippers, waardoor de verwachtingen en aandachtspunten van verladers onvoldoende werden meegenomen.
Actie evofenedex
Met het ministerie hebben we een drietal sessies met de Raad voor binnenvaartverladers belegd, waarbij zij hebben aangegeven wat de ontwikkelingen en toekomstverwachtingen zijn op het gebied van infrastructuur, duurzaamheid en innovatie en digitalisering.
Lobbyresultaten
Het ministerie heeft de aandachtspunten vanuit de Raad als belangrijke input meegenomen bij het opstellen van de toekomstagenda, die naar verwachting dit voorjaar wordt gepubliceerd.