Herziening groepsvrijstelling containerlijnvaart
De containerlijnvaart profiteert onder uitzonderlijke omstandigheden van een vrijstelling van reguliere mededingingsregelingen. Dit heeft de afgelopen jaren geleid tot verdere consolidatie van de markt zonder dat de beoogde efficiëntiewinst zich vertaald heeft naar voordelen voor verladers.
Actie evofenedex
Samen met de European Shippers’ Council (ESC) hebben wij ons in Brussel ingezet om de negatieve werking van de Consortia Block Exemption Regulation (CBER) te belichten bij de Europese Commissie (EC). Het standpunt is daarbij dat de sector geen vrijstelling van concurrentiewetgeving nodig heeft om afspraken te kunnen maken over capaciteitsdeling.
Lobbyresultaat
In oktober kondigde de EC aan dat ze de groepsvrijstelling niet zal verlengen na de afloopdatum in april 2024. Hiermee valt de containerlijnvaart binnenkort onder de reguliere wetgeving waardoor er beter toezicht op het marktgedrag van rederijen mogelijk is. In de toelichting op de beslissing onderschrijft de EC ook de positie van de ESC en de belangen van verladers.