Terugsluis van vrachtwagenheffing gerealiseerd
Vanaf medio 2026 start naar verwachting de vrachtwagenheffing in Nederland. Dit betekent dat binnenlandse en buitenlands vrachtauto's per kilometer betalen voor het gebruik van een deel van de Nederlandse wegen.
De netto-opbrengst uit de vrachtwagenheffing zal worden geïnvesteerd in verdere verduurzaming en innovatie van de vervoerssector in de vorm van een subsidieprogramma: de zogeheten 'terugssluisregeling'.
Vanuit deze terugsluisregeling zouden dan onder meer subsidies kunnen worden betaald om ondernemers te helpen bij de transitie naar emissievrije voertuigen.
Actie evofenedex
We hebben jarenlang gelobbyd voor een voorfinanciering van de terugsluis en bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) ook aangedrongen op een verhoging van de subsidies, om zo de transitie succesvol te kunnen laten verlopen.
Lobbyresultaat
Nadat de minister van IenW op Prinsjesdag bekendmaakte de AanZET-subsidie te verhogen met 27 miljoen euro (tot 57 miljoen euro), heeft hij tevens besloten de voorfinanciering definitief te maken. Hierdoor zijn meer ondernemers in staat over te stappen op een elektrische vrachtwagen.