Herziening ETS voor zeescheepvaart
In 2024 werd het Emissiehandelssysteem (ETS) voor de maritieme sector van kracht, waarbij de scheepvaart voor vijftig procent van de CO2-uitstoot tussen EU- (Europese Unie) en non-EU-havens, belast werd. Ook de CO2-uitstoot van de scheepvaart tussen EU-havens werd volledig belast. Dit kon leiden tot ongewenste gevolgen, zoals het ontwijken van Mediterraanse havens door rederijen, om zo de hogere ETS-kosten te vermijden.
Acties evofenedex
Samen met de European Shippers’ Counsil (ESC) heeft evofenedex bij de Europese Commissie aangedrongen op het monitoren van de situatie ten aanzien van het ETS en op een versnelling van de herziening ervan. Daarnaast werkte de ESC, samen met het Europese onderzoeksconsortium Permagov, aan aanbevelingen ter verduidelijking en verbetering van de duurzaamheidsmaatregelen.
Lobbyresultaat
De Europese Commissie heeft toegezegd de ESC te betrekken bij de herziening van het ETS. Ook is de lijst van havens in Noord-Afrika aangepast, zodat deze niet meer als uitwijkhavens kunnen dienen voor rederijen. Daarnaast hebben we voorkomen dat verladers dubbel moeten betalen voor ETS, zodra er een mondiaal emissiehandelssysteem wordt ingevoerd bij de International Maritime Organisation (IMO) in 2025.