Ingezet voor terugsluis
vrachtwagenheffing en
logistieke efficiëntie
De vrachtwagenheffing is ooit geïntroduceerd als opmaat naar betalen voor gebruik voor alle weggebruikers. Daarnaast is het een middel om financiering voor het verduurzamen van vrachtverkeer bij elkaar te krijgen. De opbrengsten van de vrachtwagenheffing komen in de vorm van subsidies weer terug bij de sector. Dit laatste is geen gegeven, omdat steeds meer partijen aanspraak willen maken op dit budget.
Actie evofenedex
We hebben ons ingezet voor een ‘terugsluis’ van deze vrachtwagenheffing, zodat het geld effectief ingezet wordt voor initiatieven die de logistieke efficiëntie bevorderen. Wij pleitten voor het vaststellen van het zogeheten ‘Meerjarenprogramma Terugsluis’, waarin middelen beschikbaar worden gesteld voor subsidies en duurzame initiatieven. Ook werd gewerkt aan het vrijstellen van zware elektrische bestelauto’s van de heffing.
Lobbyresultaten
Het Meerjarenprogramma Terugsluis is goedgekeurd, waarbij gelden specifiek worden ingezet voor wegvervoer-gerelateerde initiatieven. Zware elektrische bestelauto’s zijn vrijgesteld van de vrachtwagenheffing. Dit bevordert de overstap naar duurzamere voertuigen.